Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2012

Η Αθήνα που αγαπάμε και μισούμε


ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ

Εικόνες από την πόλη, που τους ενοχλούν ή τους ευχαριστούν, αποτύπωσαν φοιτητές, αρχιτέκτονες, ηθοποιοί κ.ά. Οι φωτογραφίες εκτίθενται αυτές τις ημέρες στην πλατεία Κουμουνδούρου

ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: Καλλιδρομίου - Εξάρχεια. «Η λαϊκή κάθε Σάββατο πρωί. Τα χρώματα, οι μυρωδιές, οι φωνές, οι συζητήσεις με τις κυριούλες για την τιμή της ντομάτας και την παραγωγή ελληνικών προϊόντων»...
ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: Καλλιδρομίου - Εξάρχεια. «Η λαϊκή κάθε Σάββατο πρωί. Τα χρώματα, οι μυρωδιές, οι φωνές, οι συζητήσεις με τις κυριούλες για την τιμή της ντομάτας και την παραγωγή ελληνικών προϊόντων»...
Από τη μια σκουπίδια, ανθρώπινη εξαθλίωση, ανύπαρκτα πεζοδρόμια, ελάχιστο πράσινο, εγκατάλειψη... Από την άλλη, οι ανθισμένες νεραντζιές στο Κολωνάκι, οι δωρεάν αγκαλιές στο Σύνταγμα, η ηλιόλουστη πλατεία Ειρήνης. Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Η Αθήνα που στενάζει από την απαξίωση και την κρίση και η πόλη που αντιστέκεται και επιμένει ακόμη να ελπίζει.
Οι Αθηναίοι αποτυπώνουν με τον φωτογραφικό φακό την πόλη τους, εκθέτοντας τις ανοιχτές πληγές, το γερασμένο δέρμα, αλλά και τις ευχάριστες εκπλήξεις της. Αφορμή αποτέλεσε η πρόσκληση της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Ζέον» προς τους κατοίκους της πόλης να αποδώσουν σε φωτογραφικό χαρτί όσα τους ευχαριστούν ή τους ενοχλούν όταν κινούνται στον δημόσιο χώρο. Συγκεντρώθηκαν περισσότερες από 500 φωτογραφίες, που εκτίθενται αυτές τις ημέρες στην πλατεία Κουμουνδούρου (Σαχτούρη 8-10).
«Οι χρήστες του δημόσιου χώρου, ανήμποροι και πολλές φορές αδιάφοροι, παρακολουθούν την καθημερινή εξαθλίωση του κέντρου», τονίζει η αρχιτέκτονας Μαριλένα Κοσκινά, η οποία ίδρυσε την ομάδα «Ζέον» μαζί με τον επίσης αρχιτέκτονα Μαρίνο Σορίλο. Το ιστορικό κέντρο, λέει η ίδια, βιάζεται πολλά χρόνια, αλλά από το 2004 και μετά «έπεσαν απολύτως οι μάσκες τού δήθεν ενδιαφέροντος».
ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: Η Ομόνοια ως πλαζ, για τις ανάγκες διαφημιστικού γυρίσματος. Γιατί όχι;
ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: Η Ομόνοια ως πλαζ, για τις ανάγκες διαφημιστικού γυρίσματος. Γιατί όχι;
Αυτό φαίνεται και από τα καυστικά σχόλια που συνοδεύουν τις φωτογραφίες, τα οποία αποκαλύπτουν -σύμφωνα με την ψυχολόγο Εύη Σύρου-θυμό για την πραγματικότητα της πόλης,. «Ζω στο κέντρο της Αθήνας από το 1999 και βιώνω καθημερινά την εγκατάλειψη του δημόσιου χώρου, από άποψη αρχιτεκτονική, κοινωνική αλλά κυρίως πολιτική», σημειώνει η αρχιτέκτονας Αρτεμις Θεοδωρίδη.
ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: «Με ενοχλούν τα σκουπίδια που υπάρχουν στα πεζοδρόμια», σχολιάζει ο φωτογράφος
ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: «Με ενοχλούν τα σκουπίδια που υπάρχουν στα πεζοδρόμια», σχολιάζει ο φωτογράφος
Η αρνητική όψη
«Δεν είναι αυτή η πόλη των ονείρων μας...»
Στην πρόσκληση του «Ζέον» ανταποκρίθηκαν πάνω από 50 Αθηναίοι, μεταξύ των οποίων ηθοποιοί, αρχιτέκτονες, εικαστικοί, φωτογράφοι, φοιτητές κ.λπ. Από τις φωτογραφίες που συγκεντρώθηκαν αποδεικνύεται πόσο απασχολεί η έλλειψη χώρων όπου οι άνθρωποι θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν, να κάνουν βόλτα, να γνωριστούν. «Ο δημόσιος χώρος έχει αντικατασταθεί από την έννοια του κενού», σχολιάζει η κ. Κοσκινά
ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: Ανθισμένες αμυγδαλιές. Είναι στιγμές που η Αθήνα μάς εκπλήσσει ευχάριστα
ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: Ανθισμένες αμυγδαλιές. Είναι στιγμές που η Αθήνα μάς εκπλήσσει ευχάριστα
Στις φωτογραφίες της αρνητικής πλευράς πρωτοστατούν η έλλειψη πρασίνου, τα σκουπίδια και η βρωμιά, τα ανύπαρκτα πεζοδρόμια, οι κατειλημμένοι δρόμοι και ράμπες για άτομα με αναπηρίες, τα «δάση» από κεραίες και θερμοσίφωνες, η έλλειψη φωτισμού και ασφάλειας, η χρήση ναρκωτικών, η πορνεία. Αντίστοιχα και τα σχόλια των φωτογράφων: «Χρειάζομαι πράσινο. Δέντρα. Πάρκα. Αέρα!!!», «Ο δημόσιος χώρος αποτελεί τελικά την ιδιωτική μας χωματερή», «Δεν είναι αυτή η πόλη των ονείρων μου», «Καλύτερα να φύτευαν δέντρα και λουλούδια παρά κεραίες και θερμοσίφωνες»...
ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: «Με ενοχλεί που τα πεζοδρόμια ΔΕΝ είναι για τους πεζούς»
ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ: «Με ενοχλεί που τα πεζοδρόμια ΔΕΝ είναι για τους πεζούς»
Στη θετική πλευρά της πόλης οι κάτοικοί της συγκαταλέγουν εικόνες από το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, τους λίγους αξιοπρεπείς δρόμους (π.χ. Ηρώδου Αττικού, Βουκουρεστίου), τον Εθνικό Κήπο, τις συνοικιακές λαϊκές αγορές, το γιουσουρούμ στο Μοναστηράκι κ.λπ. Τα σχόλια; «Ας ξεχάσουμε για λίγο την γκρίνια και ας αφεθούμε σε συναντήσεις», «τα graffiti δεν είναι πάντα μουντζούρες πάνω στον τοίχο».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΩΣΚΟΛΟΣ, ΕΘΝΟΣ, 20/1/2012

Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2012

Η επόμενη μέρα της Αθήνας


  • Tου Δημητρη Ρηγοπουλου, Η Καθημερινή, 6/1/2012

Εχει δει η Αθήνα τον πάτο του βαρελιού; Κανείς δεν ξέρει. Ολα θα εξαρτηθούν από τη μεγαλύτερη εικόνα, εν προκειμένω της χώρας. Γιατί όσο και τα πράγματα να είναι δύσκολα, επιβιώνουν ακόμα φέτες κοινωνικής και εμπορικής δραστηριότητας φαινομενικά αλώβητες από το τέρας της κρίσης. Στα καφέ και στα μπαρ της πλατείας Καρύτση και της πλατείας Αγίας Ειρήνης δυσκολεύεσαι να βρεις ελεύθερο τραπέζι, το ίδιο και στα εστιατόρια της οδού Απόλλωνος με κινέζικη και ινδική κουζίνα. Στην καρδιά της πλατείας Συντάγματος άνοιξε πρόσφατα ένα μεγάλο, επιβλητικό κατάστημα από γνωστή αλυσίδα αθλητικών ειδών. Στο κέντρο βλέπεις σποραδικά νέες εμπορικές προσπάθειες που, επειδή ακριβώς πραγματοποιούνται σε πρωτοφανείς συνθήκες, εμπεριέχουν υψηλά ποσοστά ρίσκου. Σε ένα μεγάλο ποσοστό πρόκειται για επιχειρήσεις εστίασης (καφέ ή εστιατόρια) ποντάροντας πιθανότατα στην ακατάβλητη έλξη του Ελληνα για καφέ και μπλα μπλα με φίλους.