Παρασκευή 16 Μαΐου 2014

Πέντε σκέψεις για την Αθήνα

ΘΟΔΩΡΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, Η Καθημερινή, 16.05.2014

Μεθαύριο οι πολίτες της χώρας θα επιλέξουν 325 δημάρχους και 13 περιφερειάρχες, και με αυτή την αφορμή θα ήθελα να γράψω πέντε πράγματα για την πόλη της Αθήνας. Προσέξατε ότι έγραψα «την πόλη της Αθήνας». Οχι τον «Δήμο της Αθήνας».

1. Η Αθήνα θα έπρεπε να είναι ένας δήμος.
Το 1920 στον Δήμο της Αθήνας ανήκαν, μεταξύ άλλων, περιοχές όπως η Κηφισιά, το Μαρούσι, η Βουλιαγμένη και το Περιστέρι. Η αύξηση του πληθυσμού οδήγησε για κάποιο λόγο στην κατάτμησή της σε περισσότερους – σήμερα, αν τα υπολογίζω σωστά, η μητροπολιτική περιοχή των Αθηνών χωρίζεται σε περίπου 37 δήμους, από τους συνολικά 65 της περιφέρειας Αττικής.

Και πάλι στο Πεδίον του Αρεως

  • ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, Η Καθημερινή, 16/5/2014
Το Πεδίον του Αρεως είναι ο πνεύμονας πρασίνου της πιο πυκνοκατοικημένης περιοχής της Ευρώπης, της Κυψέλης. Συνοικία που τη χαρακτηρίζουν ο συνωστισμός του μπετόν, η στενότητα του δημόσιου χώρου, η υπερσυγκέντρωση μεταναστών μαζί με τις μνήμες της παλιάς μεσοαστικής Αθήνας. Το Πεδίον του Αρεως είναι χώρος ζωντανός. Εχει τους δικούς του θαμώνες, συνταξιούχους που ασκούνται στο τάβλι και το σκάκι τα πρωινά, μανάδες με καρότσια και κάτι κάθιδρους και αναψοκοκκινισμένους που πάνε πέρα-δώθε λαχανιασμένοι και ονειρεύονται μια μέρα να τρέξουν μαραθώνιο. Ακούς όλη την ποικιλία των βαλκανικών και λοιπών γλωσσών, μπόλικες αφρικανικές διαλέκτους και, γενικά, όποτε το επισκέπτομαι, αισθάνομαι σαν να βρίσκομαι σε μια από αυτές τις παρισινές συνοικίες, όπως το Κλισί, όπου ανακατεύονται όλες οι φυλές του κόσμου. Ολα αυτά τα λέω για να καταλήξω ότι αν θέλουμε να μιλήσουμε για δημόσιο χώρο και για το κέντρο της Αθήνας, δεν μπορούμε να μη λάβουμε υπόψη το Πεδίον του Αρεως.

Γιώργος Καμίνης: Σε έντεκα άξονες το όραμα για την Αθήνα

  • Ο απερχόμενος και υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων μίλησε στο Θησείο
Γιώργος Καμίνης: Σε έντεκα άξονες το όραμα για την Αθήνα



Το όραμα μιας σύγχρονης Αθήνας, αντάξιας των μεγαλουπόλεων της Ευρώπης, με «δημοκρατία και αλληλεγγύη», ανέπτυξε ο απερχόμενος και υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, στην κεντρική εκδήλωση του συνδυασμού του «Δικαίωμα στην πόλη», στο Θησείο.

Ο κ. Καμίνης υπενθύμισε τις προσπάθειες που έγιναν στη διάρκεια της θητείας του, προκειμένου η πόλη «να μείνει όρθια στη διάρκεια της κρίσης» και να διατηρηθεί η κοινωνική συνοχή, λέγοντας «εναντιωθήκαμε στη μισαλλοδοξία, τον αποκλεισμό και τη βία και ασκήσαμε μια δυναμική κοινωνική πολιτική στήριξης των ευπαθών ομάδων».

Πέμπτη 15 Μαΐου 2014

Ο Μάριος Στρόφαλης, υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, μιλά στο in.gr

Ο Μάριος Στρόφαλης, υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, μιλά στο in.gr για τα σχέδια του για την επόμενη ημέρα των δημοτικών εκλογών, για το τρίπτυχο «πολιτισμός-τουρισμός-περιβάλλον» ως μέθοδο βελτίωσης της Αθήνας και την οικονομική αναβάθμιση της πρωτεύουσας.

-Πώς μπορούν τα Αθηναϊκά Πολιτιστικά δίκτυα να συνδράμουν στην αισθητική αλλά και οικονομική αναβάθμιση της Αθήνας;

Tα Αθηναϊκά πολιτιστικά δίκτυα δημιουργήθηκαν μέσα από την ανάγκη της αναθεώρησης της σημερινής πολιτιστικής ταυτότητας αλλά και των σύγχρονων πολιτισμικών αξιών της Αθήνας που σχεδόν καθορίζουν την καθημερινότητα των πολιτών. Η Αθήνα περνάει μια από τις σημαντικότερες πολιτιστικές κρίσεις όλων των εποχών. Διαφορετικοί πολιτισμοί από 3 ηπείρους προσπαθούν να συνυπάρξουν χωρίς επιτυχία. Οι εντάσεις αυξάνονται και κανείς δεν ξέρει τι επιφυλάσσει το μέλον. Οι άνθρωποι του πολιτισμού, δημιουργοί, καλλιτέχνες, επιστήμονες και ευαισθητοποιημένοι πολίτες που σχηματίζουν τα Αθηναϊκά πολιτιστικά δίκτυα βάζουν το λιθάρι τους για να ξεκινήσει η δημιουργική κοινωνική συμμετοχή που είναι η εγγύηση για την ανασύνθεση της αισθητικής εικόνας της Αθήνας.

Αχαρνών και Χέυδεν, εργοτάξιο ζωής

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ, Η Καθημερινή, 14.05.2014
Πρόδρομες εργασίες από τον εργολάβο βρίσκονται σε εξέλιξη στα δύο συνεχόμενα διατηρητέα κτιρία που στέγασαν παλαιότερα το 2ο Γυμνάσιο Αθηνών στη συμβολή των οδών Αχαρνών και Χέυδεν.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Χωρίς τυμπανοκρουσίες και ιδιαίτερη δημοσιότητα ξεκίνησαν οι εργασίες αποκατάστασης των δύο συνεχόμενων κτιρίων που κάποτε στέγασαν το ιστορικό 2ο Γυμνάσιο Αθηνών στη συμβολή των οδών Αχαρνών και Χέυδεν, γνωστό και ως «βίλα Αμαλία». Η σύμβαση υπογράφτηκε πριν από, σχεδόν, ένα μήνα με ανάδοχο την εργοληπτική εταιρεία «Αττική Δίοδο ΑΤΕ», που κατά τη σχετική δημοπρασία προσέφερε έκπτωση 12%, κατεβάζοντας το κόστος του έργου στα 2.644.400 ευρώ, έναντι προϋπολογισμού μελέτης 3.005.000 ευρώ.

Τρίτη 6 Μαΐου 2014

Συνυπεύθυνοι στην ασχήμια

  • ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ, Η Καθημερινή, 03.05.2014 
Ε​​ίναι μερικές φορές που ένα τραγικό συμβάν φέρνει στην επιφάνεια όλη την παθογένεια του κρατικού μηχανισμού. Το πώς αντιλαμβανόμαστε τους ελέγχους, τις άδειες, τη σωστή λειτουργία των χώρων. Το τραγικό περιστατικό στο λούνα παρκ του Ελληνικού και η εικόνα των εγκαταστάσεων όπως μας την παρουσίασε σοκάροντάς μας η τηλεόραση: με τους πλαστικούς φράχτες τσαπατσούλικα τοποθετημένους, παιχνίδια με πατέντες στερεωμένα και στο επικίνδυνο σημείο της φουσκωτής πισίνας – μια ανάσα από τη λεωφόρο, ούτε ένα εμπόδιο να σταματήσει κάποιο κακό, μας έκανε να προσέξουμε αυτό που τις περισσότερες περιπτώσεις προσπερνάμε στην καθημερινότητά μας. Αποκάλυψε μεταξύ άλλων το μέγεθος της εγκληματικής προχειρότητας με την οποία συναρμολογούνται, στήνονται, λειτουργούν αλλά και υποστηρίζονται από μας και τα παιδιά μας πολλοί παρόμοιοι χώροι.

Eαρινή σύναξη Πατησιωτών

Η θέα της πλατείας Καλλιγά από τον καλλιτεχνικό χώρο του The Flat. 

  • ΣΑΝΤΡΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ, Η Καθημερινή, 6/5/2014
Στον απόηχο της «εαρινής σύναξης των Πατησιωτών», όπως χαρακτηρίστηκε η εκδήλωση που διοργάνωσε για την Πρωτομαγιά η Ενωση Πολιτών Πλατείας Καλλιγά, πέρασε το Σαββατοκύριακο στη γειτονιά μας. Με τη θέα των λουλουδιών και των δέντρων, που φύτεψαν τα παιδιά μαζί με τη βοήθεια κηπουρού, να γαληνεύει ακόμη μία Κυριακή που το κέντρο έκλεινε, αυτή τη φορά για τον 3ο Ημιμαραθώνιο της Αθήνας.

Η συγκεκριμένη περιοχή των Πατησίων, κυρίως για όσους δεν τη γνωρίζουν από κοντά και ακούνε μόνο όσα λέγονται, είναι πιθανόν ένα σημείο της πόλης που δεν θα επισκέπτονταν. Μια κρυμμένη γωνιά της πόλης που διατηρεί την αίγλη της, τα τελευταία τρία χρόνια με την υποστήριξη της Ενωσης Πολιτών Πλατείας Καλλιγά, ένα φωτεινό παράδειγμα κοινοτικής εργασίας που αποσκοπεί αποκλειστικά στην αναβάθμιση της γειτονιάς.

Πέμπτη 1 Μαΐου 2014

Από το χθες στο σήμερα και στο αύριο: η Αθήνα μας μετά την κρίση

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΜΗΤΣΑΝΗΣ*Η Καθημερινή, 12.04.2014
Κι όμως, σήμερα παντού γύρω μας μπορούμε να διακρίνουμε σημάδια, κάποιες φορές συγκινητικές αποδείξεις μιας Αθήνας που αλλάζει.

Εδώ και λίγους μήνες και για πρώτη φορά μετά την εκδήλωση της πολύπλευρης κρίσης στη χώρα, ακόμη και η συντριπτικά απαισιόδοξη πλειονότητα των Αθηναίων αισθάνεται κάπως περίεργα με τις σημειακές, πλην όμως εμφανείς, βελτιώσεις που συντελούνται. Το συναίσθημα γίνεται πιο έντονο αν αναλογιστεί κανείς τις πολλές και κάθε κλίμακας μεταβολές που κυοφορούνται στην πόλη. Αστικές και κοινωνικές παρεμβάσεις, ριζικές αλλαγές στη λειτουργία της πόλης, υποδομές που ξεκινούν να κατασκευάζονται -στ’ αλήθεια!- κι άλλες που είναι ένα βήμα πριν από την απόδοσή τους στη χρήση, πρωτοφανής ενεργοποίηση της κοινωνίας και ενεργός δαπανηρή συμμετοχή του ιδιωτικού μη κερδοσκοπικού τομέα συμβάλλουν στη βελτίωση των συνθηκών ζωής στην πόλη, κάτι που ώς σήμερα άστοχα είχαμε εμπιστευθεί στην αποκλειστική μέριμνα του Δημοσίου.

Επιστροφή στην ελληνική ταυτότητα και στον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα


ΝΙΚΟΣ ΘΥΜΑΚΗΣ*Η Καθημερινή, 05.04.2014
Η διαχείριση του πρασίνου της Αθήνας θα πρέπει να εμβαπτιστεί σε μια νέα προσέγγιση που να αντλεί έμπνευση από τον Δημήτρη Πικιώνη και τους αρχιτέκτονες της δεκαετίας του 1960 μέσα από νέο πρίσμα.

Η επανεξέταση για το πώς θα λειτουργήσει το κέντρο των Αθηνών εμπορικά, τουριστικά και περιβαλλοντικά τα επόμενα χρόνια, είναι μία θαυμάσια ευκαιρία για πλαίσιο διαλόγου και συμμετοχικού μοντέλου επαναδιαπραγμάτευσης των Αθηναίων πολιτών –και όχι μόνο– με τους περιπάτους, τις ανοικτές δράσεις και τη ροή της καθημερινότητας σε μια πόλη που θέλουμε να αλλάξει... Το θετικό μέρος όλων των ενεργειών (Πανεπιστημίου, πρόταση για Σταδίου, Εθνικός Κήπος, Γήπεδο ΠΑΟ, Ελαιώνας, πρωτότυπη σκέψη για τον Ιλισό, προστασία Φιλοπάππου, κ.λπ.) είναι η προβολή των θεμάτων που σιγοψιθυρίζονταν εδώ και μία 10ετία στη μετα-ολυμπιακή Αθήνα: θα είναι το κέντρο της πόλης «ζων» οργανισμός ή απλά ένα κέντρο συναντήσεων και εμπορικού ενδιαφέροντος που θα «αξιοποιεί» την ιστορική κοιτίδα του πολιτισμού;

Θα λυτρώσει τα Χαυτεία η τοιχογραφία του Μανώλη Αναστασάκου;

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ*Η Καθημερινή, 26.04.2014
Julius Schnorr von Carolsfeld: Η Εκδίωξη των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο, ξυλογραφία, 1860.

Πηγή έμπνευσης στον ζωγράφο στάθηκε «ο εμβληματικός πίνακας του Schnorr von Carolsfeld» (βλ. δημοσίευμα της 8/3/2014 του Δημήτρη Ρηγόπουλου στην εφ. «Καθημερινή» με τίτλο «Η τοιχογραφία που λυτρώνει τα Χαυτεία»).

O καλλιτέχνης Μανώλης Αναστασάκος υπερασπίστηκε το έργο του με τη δική του ερμηνεία: «Το έργο έχει εννοιολογική προσέγγιση και όχι θρησκευτική. Θα ήθελα κι εγώ ένα έργο πιο χαρούμενο, αλλά θα ήταν σαν να κοροϊδεύω μια ολόκληρη εποχή. Θα ήθελα να γίνει ένα έργο που να παράγει σημεία εσωτερικής και εξωτερικής αναφοράς, ίσως και λίγη κριτική σκέψη που λείπει τον τελευταίο καιρό».

Ξενάγηση στην οδό Αθηνάς


ΣΕΛΑΝΑ ΒΡΟΝΤΗ, Η Καθημερινή, 01.05.20 
Φωτογραφία: Αγγελος Γιωτόπουλος.

Σάββατο 26 Απριλίου,7μ.μ. Στο σταθμό Μοναστηράκι, στην έξοδο της οδού Αθηνάς έχει συγκεντρωθεί κόσμος. Οι Atenistas έχουν βάλει πάλι το δαχτυλάκι τους: Διοργανώνουν ένα αρχιτεκτονικό περίπατο σ’ ένα από τους πιο ιστορικούς αθηναϊκούς δρόμους, την Αθηνάς. Κάτω από τη στοά, μια κομψή γυναίκα διηγείται στους παριστάμενους την ιστορία του εμπορικού δρόμου. Eίναι η Άρτεμις Σκουμπουρδή, η αθηναιογράφος που έχει αναλάβει την ξενάγηση, συγγραφέας του βιβλίου «Αθήνα, μια πόλη μαγική» (εκδ. Ι. Σιδέρης). Μια κοπέλα από τους Atenistas μοιράζει έναν καλοσχεδιασμένο χάρτη με τα αρχιτεκτονικά ορόσημα της διαδρομής. «Οταν σχεδιάστηκε η οδός Αθηνάς το 1834», διαβάζουμε, «το Μοναστηράκι ήταν το κεντρικότερο σημείο στην πόλη. Ενδεικτική η αρίθμηση του δρόμου που ξεκινά από εδώ...».