Κυριακή 20 Απριλίου 2014

Στην Αθήνα την άνοιξη

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ, Η Καθημερινή, 19.04.2014
Ανθισμένη κουτσουπιά στην οδό Ιπποκράτους. Η άνοιξη στην Αθήνα.

Η άνοιξη, που έχει αλλάξει τόσο πολύ την πόλη αυτές τις τελευταίες εβδομάδες, επιδρά με έναν τρόπο περίπλοκο. Καθώς επενεργεί πάνω σε όλες τις αισθήσεις, δημιουργεί το αναγκαίο εκείνο αίσθημα της διαστολής και μεταβάλλει τη θέαση, την πρόσληψη και την κατανόηση οικείων όψεων.

Στην Αθήνα, με το υπέροχο κλίμα της Αττικής, η πόλη, δυνητικά, είναι ένας βοτανικός κήπος. Δεν είναι στην πραγματικότητα, παρά μόνον κατά τόπους, εκεί που, σαν μικρές μοβ φωτιές ή κίτρινες λάμψεις ή κόκκινοι χείμαρροι, ξεχύνονται οι εαρινές οπτασίες. Η δυναμική της πόλης, ακόμη και η αστική γεωγραφία της, πόσο μάλλον το υδατογράφημα της μνήμης της, αντλεί από το στοιχείο της μεταβολής. Και η άνοιξη, κάθε χρόνο, δοξάζει αυτό ακριβώς το στοιχείο. Τη μεταβολή.

Σάββατο 8 Μαρτίου 2014

Η τοιχογραφία που λυτρώνει τα Χαυτεία

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 08.03.2014
Από το 1980 χάσκει αυτό το παράδοξο κενό που προέκυψε μετά τον εμπρησμό του πολυκαταστήματος Κατράντζος στη συμβολή των οδών Αιόλου και Σταδίου. Δεξιά, η εικαστική πρόταση του Μανώλη Αναστασάκου. Λίγες αθηναϊκές ειδήσεις έτυχαν της υποδοχής που είχε η ανάρτηση του αντιδημάρχου Καθαριότητας Ανδρέα Βαρελά πριν από λίγες ημέρες στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook με το ψηφιακό προσχέδιο της σχεδιαζόμενης τοιχογραφίας του Μανώλη Αναστασάκου στο κενό οικόπεδο του παλιού Κατράντζου, στα Χαυτεία.

Η φωτογραφία έγινε viral, όπως λέμε στη διαδικτυακή γλώσσα, δηλαδή αναπαράχθηκε μαζικά. Αν θέλει κανείς να αποκωδικοποιήσει την αντίδραση του κόσμου, δεν είναι δύσκολο: η συμβολή των οδών Σταδίου και Αιόλου στιγματίζεται εδώ και 34 χρόνια από την αστική παραφωνία που προέκυψε μετά τον εμπρησμό του παλιού πολυκαταστήματος.

Ραντεβού στο κέντρο

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 08.03.2014
  • Aπέκτησε ζωή η Στοά Αρσάκη χάρη στην έκθεση για το Rethink Athens.
Kορυφώνονται σήμερα και αύριο οι εκδηλώσεις στη Στοά Αρσάκη, στο πλαίσιο της έκθεσης «Rethink Athens: Η Αθήνα στο κέντρο». Αν θέλετε να επισκεφθείτε σήμερα την έκθεση, σας ενημερώνουμε ότι στις 6 το απόγευμα είναι προγραμματισμένο ένα «ξεσηκωτικό» swing πάρτι της γνωστής ομάδας Athens Lindy Hop: ενέργεια, χορός και ατμοσφαιρική μουσική από τη δεκαετία του ’30 έως του ’50 θα πλημμυρίσουν το κέντρο της Αθήνας και τους χώρους της έκθεσης, σε ένα από τα πιο αγαπημένα «περάσματα» που υπέφερε πολύ στην αιχμή της κρίσης.

Εθνικός Κήπος, η μνήμη της πόλης


HΒΗ ΝΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΝΔΡΙΤΣΟΥ* Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 08.03.2014 
Το ισπανικό αναβρυτήριο στον Εθνικό Κήπο μετά την προτεινόμενη ανάπλασή του.
Παρακολουθούμε τον τελευταίο καιρό τον έντονο διάλογο που έχει αναπτυχθεί από διαφορετικές πλευρές, σχετικά με τα επικείμενα έργα ανάπλασης στον Εθνικό Κήπο. Eργα που στοχεύουν -μέσω εξωραϊσμού του χώρου και ενσωμάτωσης πολιτιστικών χρήσεων, ειδικότερα περιοδικών εκθέσεων σύγχρονης γλυπτικής- να ζωντανέψουν το μοναδικό αυτό αστικό πάρκο στην καρδιά της πόλης και στη συμβολή των πολιτιστικών αξόνων της.

Εύλογος και καλοπροαίρετος ελπίζουμε ο διάλογος, καθώς ο Εθνικός Κήπος, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της βασίλισσας Αμαλίας, αποτελεί τμήμα των ιστορικών τοπίων της πόλης που χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας. Αποτελεί ιστορικό πάρκο 155 στρεμμάτων, από τα σπανιότερα δείγματα αρχιτεκτονικής τοπίου του 19ου αιώνα και πολιτιστικό μνημείο της Ευρώπης, όπως το έχει χαρακτηρίσει η Διεθνής Επιτροπή Ιστορικών Κήπων και Πολιτιστικών Τοπίων (ICOMOS-IFLA). Εχει δε χαρακτήρα βοτανικού κήπου στον οποίο περιλαμβάνονται περίπου 500 είδη καλλωπιστικών δένδρων, θάμνων και άλλα είδη χλωρίδας.

Δευτέρα 3 Μαρτίου 2014

Ποιος θα σώσει την Αθήνα μας;;;

Εκ προοιμίου θα πω ότι τα πολιτικά κόμματα δυστυχώς δεν έχουν καταλάβει το νόημα της εποχής και εξακολουθούν να σκέφτονται και να σχεδιάζουν με βάση το μικροκομματικό συμφέρον και όχι με γνώμονα το συμφέρον των πολιτών. Απόιδειξη είναι το γεγονός ότι σχεδόν όλα τα κόμματα κατέβασαν δικούς τους υποψηφίους για το αξίωμα του δημάρχου της πολύπαθης πόλης μας, αγνοώντας ότι ο σημερινός δήμαρχος, ο Γιώργος Καμίνης εργάστηκε με όλες του τις δυνάμεις και μακριά από τις κομματικές ντιρεκτίβες για να λειτουργήσει ο δήμος Αθηναίων, ανταποκρινόμενος στο πνεύμα της εποχής. Και κατά γενική ομολογία ο Καμίνης αποδείχτηκε ένας σώφρων δήμαρχος, αυτός δηλαδή που είχε ανάγκη η πόλη μας. Δεν θα μπω σε λεπτομέρεις για την ποιότητα των άλλων υποψηφίων, διότι είναι ολοφάνερο ότι επιζητούν να καταγράψουν τα κόμματα τις δυνάμεις τους στην επικράτεια του δήμου Αθηναίων και φυσικά αδιαφορούν για το ποιος είναι εκείνος που έχει τα προσόντα, τη δύναμη, τη θέληση και το ήθος να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της πόλης μας.

Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Η Ιερά Οδός στον Κεραμεικό

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 6.02.2014
O Κεραμεικός χωρίστηκε στα δύο με την ανέγερση του Θεμιστόκλειου Τείχους.

Αν και κατασκευάστηκε βιαστικά το 478 π.Χ., αμέσως μετά την αποχώρηση των Περσών και υπό την απειλή της επίθεσης των Σπαρτιατών, το τμήμα του Θεμιστόκλειου Τείχους που διατρέχει τον Κεραμεικό περιλάμβανε δύο μνημειώδη πυλαία οικοδομήματα, από όπου διέρχονταν οι μεγάλοι δρόμοι της αρχαίας πόλης: το περίφημο Δίπυλον, σημείο αφετηρίας της πομπής των Παναθηναίων, και την Ιερά Πύλη, από όπου εγκατέλειπε την αστική περιοχή ο ποταμός Ηριδανός και ξεκινούσε η Ιερά Οδός με κατάληξη την Ελευσίνα. Σήμερα, η προέκταση της Ιεράς Οδού σώζεται εντός του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού, είναι όμως «αόρατη» για τους επισκέπτες, καθώς το συγκεκριμένο, μικρό τμήμα του χώρου στην πλευρά της οδού Ερμού δεν έχει ακόμα ανασκαφεί.

Η αναγέννηση της Ομόνοιας του Τσίλλερ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 8/2/2014
Μία από τις πιο επιβλητικές σάλες των δύο κτιρίων, η αίθουσα συγκεντρώσεων και χορού στο πρώην ξενοδοχείο «Μπάγκειον».


Σιωπηροί μάρτυρες της αιώνιας Ομόνοιας, τα δύο παλιά ξενοδοχεία, το «Μπάγκειον» και ο «Μέγας Αλεξάνδρος», διατηρούν μαζί με το «Νέον» ζωντανή τη μνήμη της προπολεμικής νεοκλασικής πλατείας. Τα χωρίζει η οδός Αθηνάς, αλλά τα ενώνουν πολύ περισσότερα: ξενοδοχεία μιας άλλης εποχής, χτίστηκαν περίπου την ίδια χρονική περίοδο (στο τέλος του 19ου αιώνα), από τον ίδιο αρχιτέκτονα (τον Ερνέστο Τσίλλερ) και με δωρεά του ίδιου ανθρώπου: του μεγάλου εθνικού ευεργέτη Ιωάννη Μπάγκα, Βορειοηπειρώτη από την Κορυτσά.

Η κοινή τους μοίρα φαίνεται πως θα συνεχιστεί και τον 21ο αιώνα, καθώς ο Δήμος Αθηναίων και το Ιδρυμα Ωνάση προωθούν από κοινού ένα πρόγραμμα μετατροπής τους σε Κέντρα Ανάπτυξης Επιχειρηματικότητας με έμφαση στην εν γένει επιστημονική και τεχνολογική καινοτομία. Η ιδέα βασίζεται στην αρχή της συστέγασης σε μικρά γραφεία μεμονωμένων επαγγελματιών ή ομάδων, στους οποίους προσφέρεται μια σειρά από εξαιρετικά χρήσιμες υποδομές έναντι σχετικά μικρού οικονομικού αντιτίμου.